صنعت فولاد

تفاوت نبشی و ناودانی چیست؟

مقایسه نبشی و ناودانی

تفاوت نبشی و ناودانی را می توان در زمینه های بسیار گسترده ای مورد بررسی و تحلیل قرار داد. به طور کلی، طیف گسترده محصولات و فرآورده های فولادی به دلیل تنوع و کاربرد فراوانی که دارند، بر اساس یک استاندارد مشخص نامگذاری می شوند. در اغلب اوقات نیز این محصولات را بر اساس سطح مقطعی که دارند نام گذاری می کنند . به عنوان نمونه، هاش(H) را در نظر بگیرید که به دلیل شکل سطح مقطعی که دارد این نام برایش در نظر گرفته شده است. در ادامه قصد داریم به طور کامل تفاوت نبشی و ناودانی را مورد بررسی قرار دهیم.

برای خرید نبشی می توانید از سایت ما اقدام نمایید.

تفاوت نبشی و ناودانی از لحاظ ظاهری

نبشی و ناودانی را می توان در دسته ی پروفیل ها قرار داد. سطح مقطع هر دوی این فرآورده های فلزی دارای شکلی خاص و منحصر به فرد است. این سطح مقطع با هم تفاوت دارند و همین تفاوت و اختلاف موجب شده که نام های متفاوتی برایشان در نظر گرفته شود. پس می توان تفاوت در سطح مقطع را به عنوان اولین تفاوت نبشی و ناودانی به شمار آورد. در بعضی از پروژه های صنعتی و ساختمانی، هنگامی که این امکان وجود داشته باشد، محصولات مورد نظر را از پروفیل های در دسترس می سازند. برای مثال می توان ناودانی را از خط محور برش زد و آن را به دو نبشی تبدیل کرد و مورد استفاده قرار داد. البته در مواردی که توصیه اکید شده باشد که از محصول فابریک استفاده شود، نمی توان به این روش عمل کرد. شکلی ظاهری نبشی شبیه به L است، در صورتی که ناودانی به حرف C یا U شباهت دارد.

مقایسه نبشی و ناودانی از نظر ظاهری

هر دوی این محصولات دارای دو بال هستند. در نبشی بال ها به شکل کاملا عمود در کنار یکدیگر واقع شده اند. اما ناودانی علاوه بر بال ها، قطعه ای تحت عنوان جان دارد که در بین بال ها قرار داده شده است. علاوه بر این ساختار ظاهری، طول بال ها نیز در این دو محصول متفاوت بوده و به عنوان تفاوت نبشی و ناودانی شناخته می شود. البته این امکان نیز وجود دارد که در نبشی، بال ها با یکدیگر از لحاظ طولی برابر نباشند. زیرا نبشی در دو مدل موجود است که در یکی از آن ها طول بال ها با هم برابر بوده و در مدل دیگر بال ها از لحاظ اندازه با هم متفاوت هستند.

هر دوی این محصولات را می توان به شکل سبک یا سنگین از بازار تهیه نمود. در تولید نبشی و ناودانی از دو شیوه رایج استفاده می شود. یکی از آن ها نورد گرم و دیگری نورد سرد است که در نهایت به تولید نوع فابریک و پرسی این محصولات منتج می شوند.

اطلاعات مفید: برای آگاهی از تفاوت نبشی فابریک و پرسی به این مقاله مراجعه کنید.

تفاوت از لحاظ متریال

معمولا برای ساخت ناودانی می توان از مواد و متریال متعدد و گسترده ای بهره برد. نبشی ها را می توان به شکل پلاستیکی، ضد زنگ، استیل، گالوانیزه، ام دی اف و PVC تولید نمود. این در صورتی است که اکثر ناودانی ها از جنس فلز تولید می شوند. ناودانی دارای مدل های آلومینیومی، گالوانیزه و استیل خواهد بود. با توجه به متریالی که موجب تفاوت نبشی و ناودانی از لحاظ ساختار می شوند، می توان انتظار داشت که قیمت آن ها نیز با هم متفاوت باشد.

تفاوت از لحاظ استاندارد ساخت

تمامی کارخانجاتی که در زمینه طراحی و تولید نبشی و ناودانی فعالیت می کنند، از استاندارد های خاصی که در این زمینه موجود است، تبعیت می کنند. همچنین کشور های مختلف معمولا از استاندارد های متفاوتی استفاده می کنند و هر کدام استاندارد خاص و منحصر به فرد خود را دارند. البته لازم است کارخانجاتی که برای تولید و صادرات این محصولات اقدام می کنند، استاندارد های جهانی این محصولات را مدنظر قرار دهند. لازم به ذکر است که استاندارد ساخت نبشی و ناودانی نسبت به یکدیگر متفاوت بوده و به شرح زیر است:

  • استاندارد نبشی: 1022 DINو DIN10056
  • استاندارد ناودانی: DIN1026 و BS EN10279

تفاوت از لحاظ کاربرد

در مطالب بالا از جنبه های مختلف به بررسی تفاوت نبشی و ناودانی پرداختیم. طبیعتا این تفاوت ها موجب می شود که بتوان در زمینه های مختلف و متعددی این محصولات را به کار برد. به همین دلیل در این قسمت قصد داریم از لحاظ نوع کاربرد انواع نبشی و بدانیم تفاوت آن با ناودانی چیست ؟

کاربرد نبشی

به طور کلی، نبشی در ضخامت های مختلفی طراحی و تولید می شود. اکثر نبشی هایی که در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، چیزی در حدود 3 الی 35 میلی متر ضخامت دارند. همچنین طول این فرآورده فلزی در حدود 6 الی 12 متر است. این تنوع در ضخامت و اندازه، موجب می شود که بتوان این محصول را در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار داد. در برخی موارد نیز نبشی ها به صورت شاخه ای مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین می توان نبشی را به شکل خرد شده به کار برد.

در اکثر موارد، نبشی برای متصل کردن دو قطعه به یکدیگر به کار برده می شود. همچنین می توان از این محصول برای ساخت وال پست استفاده کرد که در این حالت در کنار دیگر مقاطع استفاده خواهند شد.

از مهم ترین کاربرد های نبشی به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • نبشی کشی های ساختمان
  • ساخت وال پست
  • ساخت انواع قاب ها
  • ساخت ستون
  • ساخت فریم میز و صندلی
  • اتصال دهنده سازه ها

کاربرد ناودانی

ناودانی در اغلب اوقات به صورت عضو قرار گیرنده، در کنار سایر فرآورده های فولادی مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعه را می توان با استفاده از اتصالات گوناگونی نظیر جوش یا پیچ و مهره مورد استفاده قرار داد. در اصل، ناودانی به عنوان اتصال دهنده، باربر، خرپا و تقویت کننده به کار برده می شود و در سازه های مختلف مورد استفاده  قرار می گیرد. همچنین این محصول به عنوان حمایت کننده لوله های انتقال دهنده ی آب و کابل های برق نیز کاربرد دارد. علاوه بر این، ناودان به دلیل داشتن قطعه ای به نام جان، کاربرد خاصی دارد و می توان لوله را به طور کامل بر روی آن فیکس نمود.

همچنین از کاربردهای کلی ناودانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت قاب در و پنچره
  • ساخت پانل های مختلف
  • ساخت تیرچه
  • ساخت دیوار و سقف تریلر
  • ساخت نرده و خرپا
  • ساخت فریم وسایل نقلیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *