لوله داربست

شیوه اصولی ساختمان سازی با داربست

ساختمان سازی با داربست

داربست معلق: داربست معلق به کمک طناب و یا زنجیری با مقاومت بسیار بالا،از یک ارتفاع مثلاً پشت بام، آویزان می‌شود. در این نوع داربست، امکان تنظیم ارتفاع سکوی کار وجود دارد، به این ترتیب کارگر ساختمان، با قرار گرفتن بر روی سکو، در ارتفاع مورد نظر می‌تواند کار مورد نظر را انجام دهد. این نوع داربست معمولاً در تعمیرات ساختمانی استفاده می‌شود.

داربست تکی: یکی از قدیمی‌ترین داربست‌ها که هنوز هم محبوبیت خاصی در میان سازندگان دارد، داربست تکی است. از داربست تکی در دیوار چینی و بالا آوردن دیوار بنا و یا اجرای نمای ساختمان استفاده می‌شود، به همین دلیل به این نوع داربست، داربست آجرکاری هم گفته می‌شود. در این نوع داربست رعایت فاصله میان اجزای سازه از قبیل استانداردها، پلاتگ‌ها، لاجرها، بسیار مهم است و باید از استاندارد خاصی تبعیت کند.

داربست های کنسولی: این نوع داربست در شرایط خاصی اجرا می‌شود که البته با داربست دست دوم و خرید آن به قیمت مناسب نیز می توان این استفاده را ها را کرد. معمولاً زمانی که زمین توان نگهداری سازه را نداشته باشد، و یا محل اجرای پروژه در مسیر رفت و آمد باشد، برای جلوگیری از ایجاد مانع و ترافیک در محل، از داربست کنسولی استفاده می‌شود. همچنین در زمانی که قسمت بالایی بنا در دست ساخت است، این داربست می‌تواند بهترین انتخاب باشد. در این نوع داربست، یک سری از سوزن‌ها از دیوار خارج می‌شوند و داربست را نگه می‌دارند به همین دلیل به این داربست، داربست سوزنی نیز می‌گویند.

داربست دوتایی: به این داربست، داربست مستقل و داربست سنگ‌ تراشی نیز گفته می‌شود. از این داربست برای ایجاد سکوی کار در مقابل دیوارهای سنگی استفاده می‌شود. به دلیل مقاومت دیوار سنگی در مقابل سوراخ شدن، امکان قرار دادن پاتلاگ‌ها در دیوار وجود ندارد؛ بنابراین برای بالابردن مقاومت داربست، دو ردیف سکو در فاصله یک متری از یکدیگر، و در فاصله 20 تا 30 سانتی از دیوار، برای بالابردن مقاومت و استحکام داربست، ساخته می‌شوند.

داربست Kwiksge: یکی از انواع جدید داربست‌ها، داربست Kwiksge است. در ساخت این سازه، از لوله‌های فولادی استفاده می‌شود. بستن و باز کردن این داربست بسیار آسان است و به دلیل استحکام و مقاومت بالایی که دارد برای استفاده در پروژه‌های ساختمانی بزرگ بسیار مناسب است در این نوع داربست با استفاده از سیستم قفل ایمن، می‎توان یک سیستم مدولار ایجاد کرد که امکان تنظیم در ارتفاع دلخواه را دارد.

داربست ثبت شده: در انتهای آشنایی با انواع نصب داربست و شیوه اصولی ساختمان سازی با داربست بهتر است با داربست ثبت شده که یکی از محبوب‌ترین نوع داربست‌ها است آشنا شوید. که البته این نوع از داربست را لوله داربست نورد یاران داربست‌های ثبت شده جزو داربست‌های آماده موجود در بازار هستند و مانند بسیاری از داربست‌های دیگر از فولاد ساخته شده‌اند اما دارای کوپلینگ و قاب‌های ویژه هستند. براکت‌های این داربست قابلیت تنظیم در سطح مورد نیاز را دارند و سکوی کار را نگه می‌دارند.

ساختمان‌سازی با داربست

شیوه اصولی ساختمان سازی با داربست
شیوه اصولی ساختمان سازی با داربست

یکی از اصول مهم در ساختمان سازی با داربست، رعایت مقررات . قوانین مربوط به اجرا و یا تعمیر داربست که این از کوچکترین تا بزرگترین سازه داربستی ، است. بنابراین هر نوع داربستی باید کاملاً مطابق با دستورالعمل سازنده ساخته شوند؛

تمام اضلاع باز و انتهای سکوها برای محافظت از کارگر ساختمانی، باید با سیستم نرده ایمن شوند؛

امکان دسترسی امن به سکوهای داربست وجود داشته باش؛

نباید از مهاربندهای متقاطع به عنوان وسیله‌ای برای دسترسی استفاده شود؛

اجرا و طراحی داربست‌ها باید به یک شرکت متخصص و دارای مجوز واگذار شود؛

داربست باید زیر نظر فرد متخصص بسته، جابجا و باز شود. امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم نحوه آشنایی با انواع نصب داربست و شیوه اصولی ساختمان سازی با داربست را به صورت مفید و ساده‌ای در اختیار شما قرار می دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *