لوله داربست

آشنایی با بزرگترین سازه داربستی

بزرگترین سازه داربستی

سازه داربستی نوعی از سازه ی خرپایی است که در ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد.  این سازه ها دارای ابعاد و اندازه های متنوع هستند که حتی می توانند یک برج چندین طبقه را نیز پوشش دهند. سازه داربستی نقش مهمی در ساخت نمای ساختمان بر عهده دارد. این داربست ها مسیر نماسازی و بازسازی چهره ی ساختمان را تسهیل می نمایند. در طراحی سازه داربستی باید همواره به اصل ایمنی در اجرای کار توجه نمود. کاربرد این نوع سازه ها بیشتر برای ساختمان های دارای ارتفاع بلند می باشد که، باید در هنگام طراحی آن ها به ایمنی کارگران و شیوه ی نماسازی دقت لازم را نمود.

امروزه از داربست فلزی جدید در صنایع و پروژه های عمرانی استفاده می شود که به آن داربست فلزی زودبست می گویند. این داربست ها که محبوبیت بیشتری نسبت به نوع سنتی خود دارند، دارای اتصالات گوه ای می باشند که به راحتی با یک ضربه چکش قابل بسته شدن و باز شدن هستند. این انواع لوله داربست فلزی در بسیاری از پروژه های عمرانی و صنعتی کاربرد دارد. از این نوع داربست می توان به عنوان دسترسی های متعدد معلق یا آویز و پل ارتباطی مورد استفاده قرار بگیرد.

معرفی بزرگترین سازه های داربستی

ساختمان های مرتفع در دنیا نمایانگر مهندسی بکر انسان ها و طراحی دقیق سازه های داربستی می باشند. این ساختمان های باشکوه برای سرپا ایستادن و ماندگاری نیاز به سازه داربستی جهت ساخت یا تعمیر و نگهداری دارند. در ذیل به بسیاری از بزرگترین سازه های داربستی اشاره می نماییم:

  • مجسمه آزادی آمریکا: بازسازی این مجسمه ی محبوب و معروف از سال 1984 شروع شد، که به دلیل حساسیت موضوع، برای اجرای آن نیاز به طراحی داربست فلزی جدید و عظیم در زمان خود بود. برای سازه ی داربستی عظیم مجسمه ی آزادی نزدیک به 2 میلیون دلار در آن زمان هزینه شد. ساختمانی داربستی دور مجسمه که از آلومینیوم ساخته شده بود، تا زمان خودش جزء بزرگترین و بکرترین سازه داربستی های دنیا محسوب می شد.
  • ایستگاه راه آهن ویکتوریا لندن: ایستگاه راه آهن معروف و همیشه شلوغ ویکتوریا در قلب لندن بنا شده است. این ایستگاه راه آهن که جزء پر رفت و آمد ترین ایستگاه های مسافربری دنیاست، بین سال های 2011 تا 2014 مورد بازسازی قرار گرفت. داربست های فلزی سفارشی که همانند یک نقاشی بکر خودنمایی میکرد برای، تعمیر سقف ایستگاه ویکتوریای لندن به کار برده شد. چندین میلیون دلار بابت داربست های سقف این بنای عظیم هزینه شد، تا در سریع ترین زمان ممکن این عملیات به اتمام برسد.
  • شرکت لوله داربست کیان پرشیا در زمینه سازه های عظیم بسیار فعالیت نموده است و این گونه خدمات را بهترین قیمت ارائه می داده که جهت خرید آسان و به صرفه نیز می توانید اقدام کنید.
  • برج خلیفه: معروف ترین برج خاورمیانه و جهان که در سال 2010 ساخته شد. در این برج از یک داربست فلزی جدید استفاده شد که در کنار قابلیت ثابت آن، دارای قابلیت بالا رونده نیز بود. این داربست فلزی جدید ساخت شرکت اتریشی دوکا، در ساخت این برج کمک شایانی نمودند، که سبب شد هر طبقه از این برج در عرض 72 ساعت ساخته شود.
  • گلخانه عدن: عدن به عنوان بزرگترین گلخانه جهان در کشور انگلستان واقع شده است. سال 1998 زمانی بود که داربست های عظیم فلزی به طول 230 مایل را برای این گلخانه به کار بردند که، تا کنون نیز ادامه دارد.
  • ساختمان هانگار وان: ساختمان هانگار وان (Hangar One) دارای طراحی منحصر بفردی است که، چشم هر بیننده ای را به خودش خیره می نماید. شروع ساخت این بنای عظیم الجثه در سال 1933 بود که، به عنوان یک انبار هلی کوپتر های نظامی استفاده می شود.این پروژه با داربست های عظیم و با زیر بنای 8 هکتاری ساخته شد که، سال 2011 گوگل و ناسا در آن تغییر و تحولاتی ایجاد نمودند. این تغییر و تحولات سبب شد ساختمان Hangar One همچنان جزء بزرگترین سازه های داربستی دنیا باشد. بیشتر داربست های بکار برده شده در این سازه ها بعدا به عنوان فروش داربست دست دوم در بازار عرضه می شوند.

مهمترین خطرات داربست فلزی

اگر در استفاده از این نوع داربست ها نکات ایمنی داربست رعایت نشود، خطرات جبران ناپذیری به بار می آورد. در زیر به چند نمونه از خطرات بستن غیر اصولی داربست فلزی اشاره می نماییم:

1- فقدان محافظ و نصب غیر اصولی حفاظ جانی باعث می شود که کارگران در هنگام کار دچار آسیب و خطرات جانی ناگوار شوند.

2- بسیاری از خطرات سقوط داربست فلزی به علت اتصالات غیر استاندارد ایجاد می شود.

3- ممکن است ریزش بخشی از مصالح یا قطعات ساختمان بر روی داربست سبب سقوط شود که، در هنگام طراحی و بستن سازه داربستی باید به این نکته دقت نمود.

4- بستن غیر اصولی داربست ها و در نزدیکی سیم یا پست برق احتمال خطر برق گرفتگی را افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *