لوله داربست

لوله داربست فلزی چیست؟ به همراه انواع و کاربردهای آن

خرید لوله داربست

همان‌طور که می‌دانید سازه داربست ساختمانی، به نوعی از سازه‌های فلزی گفته می‌شود که از متصل کردن لوله‌های داربستی، به وجود می‌آیند. کاربرد لوله داربست فلزی برای دسترسی به نقاط دشوار و یا دور از دسترس ساختمان در هنگام ساخت و ساز استفاده می‌شود. لوله‌ داربست فلزی، در این مواقع، به وسیله چند گیره، قالب و بست‌های ویژه به شکل‌های مختلف عمودی و افقی به یکدیگر متصل می‌شوند تا از این طریق ،کارگران ساختمان مورد نظر بتوانند به راحتی به کار ساخت و ساز ادامه دهند و از طریق این سازه فلزی، مصالح و متریال مورد نظر خود را به بالای ساختمان و نقاط مورد نظر انتقال دهند.در این نوشته انواع لوله داربست فلزی نیز معرفی می شود.

به طور کلی می‌توان گفت اسکلت یک داربست ساختمانی، از تعداد زیادی لوله به وجود آمده است که دارای جنس‌های مختلف و ابعاد متعددی هستند. لازم به ذکر است که لوله‌های داربست فلزی در حقیقت، همان لوله‌های صنعتی هستند. نکته قابل ذکر در زمینه این نوع از لوله‌های صنعتی این است که این نوع از سازه‌های فلزی، در معرض بسیاری از آزمایشات و تست‌ها قرار نمی‌گیرند چراکه قرار نیست از طریق به کارگیری آن‌ها آب و یا سیالی جابجا شود و منتقل گردد. لذا با سرعت بالا تهیه می‌شوند و جهت خرید لوله داربست باید از بازار آن اقدام نمایید. بنابراین می‌توان گفت تفاوت اساسی لوله‌های داربست با سایر انواع لوله‌های صنعتی در همین عامل نهفته است چراکه این لوله‌ها در انتقال دادن سیالات، نقشی ندارند.

لوله داربست فلزی ساختمانی چیست؟

لوله داربست سازمانی انواع و کاربردها
کاربرد لوله داربست سازمانی

لوله داربست فلزی، در بیشتر موارد، حکم نگهدارنده سازه و یا ساختمان را دارد. لازم به ذکر است که لوله‌های داربست فلزی ساختمان به طور معمول، از جنس فولاد مقاوم به وجود می‌آیند. از طرف دیگر در بعضی از موارد از جنس فلزهایی استیل و گالوانیزه نیز ساخته شده که قیمت لوله داربست از این نوع متفاوت است. این لوله‌ها در دو نوع سبک و سنگین تولید می‌شوند و به بازار عرضه می‌گردند. از طرف دیگر برای شرایط وزنی متفاوت، مناسبند. ابعاد استاندارد این لوله‌ها، قطر خارجی 3/48 دارد و از ضخامت دیواره 2/3 میلی متر به وجود آمده است. طول لوله‌های داربستی به طور استاندارد 6 متر در نظر گرفته شده است.

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد لوله‌های داربستی دارای ابعاد مختلفی هستند و در سایزهای متعدد تولید می‌شوند اما متداول‌ترین سایز این محصولات 2/11 اینچ است که به آن لوله داربستی نمره 5 نیز گفته می‌شود و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. لازم به ذکر ست که لوله داربستی که در صنعت به کار برده می‌شود، به طور معمول دارای ضخامت 5/2 و 2 میلی متر است.

لازم به ذکر است که علاوه بر لوله‌های داربستی، در تولید یک سازه داربست از اجزای دیگری مانند اتصالات داربست نیز استفاده می‌شود. از جمله این اجزا می‌توان به کفشک پایه اشاره کرد که از آن در سطوح ناهموار استفاده می‌کنند و کفشک پایه را که به طور عمده از جنس چوب به وجود آمده است را زیر کفشک‌های فلزی داربست قرار می‌دهند. کفشک فلزی، دیگز جزء به وجود آورنده یک داربست فلزی است. این دسته از کفشک‌ها نیز در بخش انتهایی لوله داربستی واقع می‌شوند و درست بر روی کفشک پایه قرار می‌گیرند. تخته داربست نیز خود از دو جنس فلزی و یا چوبی به وجود می‌آید. دیگر جزء تشکیل دهنده یک داربست فلزی، مغزی داربست است. از این مغزی برای متصل کردن لوله‌های داربست فلزی به یکدگیر استفاده می‌کنند و سرانجام کاور و یا پوشش، دیگر جزء به وجود آورنده یک داربست فلزی و ساختمانی است که با استفاده از آن می‌توانند بخش‌های بیرونی اتصال دو طرف لوله‌های داربست فلزی را پوشش دهند.

انواع لوله داربست ساختمانی

لازم است بدانید که داربست‌های فلزی یک ساختمان، از دو جزء و یا بخش عمده به وجود می‌آیند. این دو بخش عبارتند از: لوله داربست فلزی و بست‌های ویژه آن و همچنین داربست معلق نیز یکی از انواع لوله داربست می باشد. لوله‌های به کار رفته در ایجاد و نصب و راه اندازی یک داربست فلزی از نظر قطر، طول، ضخامت، وزن، جنس و… دارای انواع مختلفی هستند.

لوله‌های داربستی سبک و سنگین

لازم به ذکر است که در هنگام ساخت و نصب یک داربست فلزی از انواعی از لوله‌های داربستی سبک و سنگین استفاده می‌شود. این لوله‌ها به طور معمول دارای دو نوع گالوانیزه و یا فولادی هستند. از طرف دیگر در دو نوع درزدار و یا بدون درز تولید می‌شوند و در بازار خرید و فروش می‌گردند.

لوله‌های داربستی درزدار و یا بدون درز

لوله‌ داربست ساختمانی به طور معمول، در دو نوع درزدار و یا بدون درز تهیه و تولید می‌شود. لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که نوع بدون درز لوله داربست فلزی، دارای مقاومت و استحکام بسیار بیشتری نسبت به نوع درزدار این محصولات است و از طرف دیگر میزان امنیت آن نیز بیشتر است. این نوع از لوله‌های داربستی نیز در بیشتر موارد، دارای ضخامت 5/3 میلی متر تا 3/5 میلیمتر هستند. هم‌چنین قطر این محصولات 48 میلیمتر است. طول لوله داربست ساختمانی و فلزی بدون درز، در بیشتر موارد 5/1 تا 4/6 متر است.

در هنگام تولید لوله داربستی درزدار، از ورق سیاه استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که لوله داربستی درزدار همان‌طور که از نامش نیز مشخص شده است دارای یک درز در ساختمان خود است. در حقیقت می‌توان گفت این درز، همان لبه ورقه فولادی است که در موقعیتی که خم شده تا لوله داربست فلزی، به وجود بیاید، ایجاد شده است. بنابر این عامل درز اتصال دهنده دو لبه فولادی در لوله داربستی درزدار، کاملا مشخص است.

در بعضی از موارد نیز لوله‌های داربستی را از جنس استیل درزدار تولید می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید استیل، نوعی آلیاژ است که از فولاد به دست می‌آید. یعنی ماده‌ای است که از مشتقات فولاد و یا با تغییر دادن درصد عناصر آلیاژ آن به وجود می‌آید. استیل دارای ویژگی‌های قابل توجهی است که باعث می‌شود از این جنس در تولید لوله‌های داربست فلزی ساختمان استفاده کنند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به این مورد اشاره کرد که استیل دارای مقاومت قابل توجهی است. بنابراین لوله‌های داربستی که از جنس استیل به وجود بیایند می‌توانند در برابر شرایطی مانند رطوبت و آب، مقاومت قابل توجهی از خود نشان دهند.

وزن لوله‌های داربستی

نکته دیگری که لازم است ذکر شود مربوط به وزن این دسته از محصولات فلزی است. لازم است بدانید که وزن لوله‌های داربست فلزی ساختمانی، بسته به طول این محصولات متفاوت است. هم‌چنین نوع ماده به کار رفته در تولید این سازه‌های فلزی نیز در تعیین وزن آن‌ها موثر است. به طور کلی می‌توان گفت لوله‌های فلزی داربستی که از جنس فولاد به وجود می‌آیند دارای وزن بیشتری هم هستند.

در بعضی از طبقه بندی‌ها انواع لوله‌های داربست فلزی را به لوله داربستی مثلثی مدولار، لوله داربستی چکشی ستاره‌ای، لوله داربستی چکشی کاپلاک، شورینگ و … دسته بندی می‌کنند.

کاربرد لوله‌های داربستی

نقش و کاربرد داربست در امور ساخت و ساز ساختمانی، به وضوح برای همگان مشخص بوده و اجزای داربست چندین مورد است و در این میان، نقش لوله داربست فلزی، نقشی بسیار موثر و ویژه است. در حقیقت می‌توان گفت کاربرد این لوله‌ها در مصارف صنعتی است و از آن‌ها در صنایع و سازه‌های گوناگون استفاده می‌شود. از جمله این موارد می‌توان به ساخت یک سازه مقاوم و ایجاد کردن نوعی تکیه گاه برای افرادی که در ساختمان مشغول به کار هستند، اشاره کرد. هم‌چنین از انواع لوله داربست فلزی می‌توان برای کمک به نگهداری و ساخت انواع پروژه‌های ساختمانی از قبیل پل‌ها استفاده کرد. این لوله‌های فلزی داربستی هم‌چنین در برج‌های دیده بانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و یا در غرفه‌های نمایشگاهی نیز دارای کاربرد وسیع هستند. و برای نصب داربست با استفاده از استانداردها و رعایت نکات ایمنی آن به مشکلی برنخواهید خورد، در کل استفاده از داربست بسیار مقرون به صرفه تر از سایر روش‌های ممکنی است که امروزه شاید در دنیا استفاده شود.

دیدگاهی در مورد “لوله داربست فلزی چیست؟ به همراه انواع و کاربردهای آن

  1. مجتبی قره قوزلو گفت:

    اقا بنده قصد خرید لوله داربست دارم یکی قیمت بده من

    1. admina گفت:

      برای خرید لوله داربست نو و دست دوم و قیمت از همین سایت می تونید اقدام با شماره ما هم می تونین تماس بگیرین 09125595669

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *