لوله داربست

داربست معلق چیست؟ مزایا و کاربردها

داربست معلق مزایا و معایب خرید

انواع داربست‌ منفرد، دوبل، دروازه‌ای یا کنسولی در بازار موجود است. چرا داربست معلق؟ باید به شما بگویم که هریک از انواع داربست‌ موجود در بازار به‌منظور خاصی تولید شده‌اند  و مناسب استفاده در موارد ساختنان سازی خاصی هستند. داربست‌های معلق نیز، از این قاعده ” هرکسی را بهر کاری ساختند.” مستثنی نیست. در ادامه به بررسی مزایا و معایب این نو داربست خواهیم پرداخت.

داربست معلق چیست؟

داربست یک سازه موقتی است که در ساختمان‌سازی کاربرد دارد. کارگرها و سرکارگرهای ساختمانی به‌وسیله داربست می‌توانند کار ساختمان را به اتمام برسانند. عمده کارایی داربست برای بالا و پایین رفتن در طبقات ساختمان، وقتی‌که هنوز معبرها و پله‌ها برای عبور و مرور ساخته نشده‌اند؛ است. داربست‌ها در مواردی که کارگران ساختمانی قصد چیدن سنگ بنای نمای ساختمان را دارند نیز به کار میاید. داربست‌ها انواع مختلفی دارند و متوانند از متریال‌های مختلفی مثل انواع فلزات و چوب ساخته شده باشند. چیزی که در مورد داربست مهم است؛ استحکام بدنه داربست است. داربست چه با متریال چوب ساخته شده باشد و چه با متریال فلز، باید توانایی حمل مصالح ساختمانی افراد را به طبقات بالای ساختمان؛ بدون بوحود آوردن خطرات ایمنی، داشته باشد. در نصب داربست معلق حتما باید از متخصصان بهره گرفته و دقت لازم را داشته باشید.

لوله داربست معلق

داربست معلق یک نوع داربست است ولی تفاوت‌های ساختاری بسیار زیادی با سایر داربست‌ها دارد. اکثر داربست‌ها، همان‌طور که می‌دانید، احتیاج به پایه‌های بسیار محکمی برای استوار شدن دارند و فضای زیادی را نیز اشغال می‌کنند. داربست معلق اما، وابسته به زنجیرهایی است که آن را در برای مدتی در هوا معلق نگه می‌دارند. داربست معلق به‌وسیله زنجیرهایی که آن را در هوا نگه می‌دارند، می‌تواند به‌صورت دستی و ماشینی بالا و پایین بشود. داربست‌های معلق معمولاً در ساختمان‌سازی بناهای خیلی مرتفع مثل برج‌ها کاربرد دارند و این زنجیرها این امکان را به داربست می‌دهند که انعطاف بیشتری در بالا و پایین رفتن داشته باشد. البته برای استفاده از داربست معلق، برای تعین طول و ضخامت زنجیر و سایر موارد جانبی که اثر مستقیم در ایمنی داربست و کارایی آن می‌گذارند؛ باید از افراد بسیار ماهر کمک گرفت. این داربست‌ها در نهایت، پس از مستقر شدن این امکان را به شما می‌دهند که به طبقات بالایی ساختمان‌های بلند، بدون اشغال و گرفتن فضای زیاد، دسترسی پیدا کنید.

داربست‌های معلق که به‌واسطه زنجیرها در هوا نگه‌داشته می‌شوند؛ می‌توانند به دو صورت دستی و ماشینی به بالا و پایین حرکت کنند. این داربست‌ها به دلیل معلق و شناور بودن؛ امکان آسیب رساندن به بدنه ساختمان را دارند؛ همچنین ممکن است بالاکشیدن آنها به دلیل سنگینی وزن داربست و وزن زنجیرها به‌خاطر بلند بودن ساختمان، بسیار کار سختی باشد. به‌منظور تسهیل فرایند بالاکشیدن داربست معلق، و جلوگیری از آسیب‌دیدن ساختمان، معمولاً چرخ‌هایی را در کناره آن نصب می‌کنند که از طریق کاهش اصطکاک داربست با بدنه ساختمان، فرایند بالاکشیدن داربست را تسهیل و امکان آسیب‌دیدن بدنه ساختمان را به حداقل می‌رسانند.

انواع داربست معلق

داربست‌های معلق، به‌وسیله زنجیر از سقف آویزان می‌شوند و اگر در مسیر ساختمان‌سازی احتیاجی به جابه‌جایی آن‌ها باشد؛ این داربست‌های آویزان بین زمین و هوا، امکان جابه‌جایی را دارند و چرخ‌هایی که در کناره آن‌ها نصب شده است فرایند ساختمان‌سازی را تسهیل می‌کند. کاربرد عمده داربست معلق، برای تعمیرات ساختمانی، چیدن سنگ بنای نمی‌ساختمان و کارهایی از قبیل نقاشی ساختمان است. داربست معلق انواع مختلفی دارد. بنا به کاری که با داربست معلق می‌خواهید انجم بدهید و کاربرد و کارایی آن برای شما، و همچنین موقعیت قرارگیری ساختمان شما و فرم و ساختار کلی ان، ممکن است یکی از انواع این نوع داربست به کار شما بیاید.

لوله داربست معلق مزایا معایب و انواع آن

نوع ساده: این داربست پرکاربردترین نوع داربست معلق است. در ایران بیشتر از این مدل از داربست معلق استفاده می‌شود. این داربست‌ها قابلیت اینکه بالا و پایین بروند و تنظیم بشوند را دارند. داربست معلق اغلب در پروژه‌های تعمیراتی و یا نقاشی ساختمان و تنظیم بنای آن به مار می‌رود ولی این نوع داربست معلق ساده در پروژه‌های ساختنان سازی، مخصوصاً ساختن بناهای بسیار بلند مثل برج‌ها کاربرد دارد.

اجزای داربست‌ شامل موارد متفاوتی بوده و داربست‌ها از نظر ساختار به چند دسته تقسیم می‌شوند. ساختار متفاوت داربست‌ها این امکان را به شما می‌داد که برحسب کاربرد، دست به خرید لوله داربست مناسب خودتان بزنید. تفاوت داربست‌ها اصلاً به تفاوت در ساختار محدود نمی‌شود. باید به شما بگویم که داربست‌ها از نظر شکل نیز انواع مختلفی دارند که شما برحسب فرم کلی ساختمان می‌توانید داربستی مناسب را برای انجام تعمیرات و یا نقاشی ساختمانتان انتخاب کنید. یکی از فرم و شکل‌های داربست حال و شکل گوشه‌ای یا ال (L) است.

مزایا و معایب داربست معلق کدام‌اند؟

مزایا

این نوع داربست‌ها به دلیلی بی‌نیازی به پایه‌ای محکم، قابلیت نصب سریع را دارند و در ساختمان‌سازی بناهای بلند و برج‌ها کار شما را بسیار سریع‌تر می‌کنند. همچنین این نوع داربست‌ها انعطاف‌پذیری بالایی در اندازه‌شان وجود دارد و شما می‌توانید داربست موردنظرتان را، برای هر کار و هراندازه بنایی که بخواهید پیدا کنید. این نوع داربست‌ها علارغم امکانات فوق‌العاده‌ای که ارائه می‌دهند؛ ارزان‌ترین نوع داربست نیز هستند و شما جهت خرید اگر قیمت لوله داربست را با این نوع داربست مقایسه کنید بسیار پایین تر خواهد بود.

مسیر مناسب این نوع داربست مسیر مستقیم و قایم است. در میرهای ساختمان‌سازی قائم و راست، این نوع داربست بهترین عملکرد را دارد. همچنین در ساختن بناهای بسیار بلند استاد است!

معایب

این نوع داربست، علارغم خدمات زیادی که ارائه می‌دهد و سرعت کاران، تنها برای عملیات‌های ساختمانی سبک مثل تعمیرات و رنگ‌آمیزی مناسب است. استفاده از داربست معلق برای عملیات‌های سنگین ساختمان‌سازی، فقط در بناهای بلند که سایر داربست‌ها از پس آن برنمی‌آیند؛ عقلانی و مناسب است.

در کنار تمام مزایا ما نباید این نکته را فراموش کنیم که داربست معلق، به‌عنوان یک بنای موقت و در بین زمین و هوا، تحمل وزن کمی را دارد و ساختن در استحکام بالا که توانایی جابجایی مصالح را داشته باشد؛ در ساختمان‌هایی که کوتاه هستند و سایر داربست‌ها میتواننند کار شما را راه بیندازند؛ اصلاً به‌صرفه نیست. به دلیل تحمل کم این نوع داربست شما هر بار می‌توانید حجم کمتری از مصالح را حمل کنید و فرایند ساختمان‌سازی شما طولانی می‌شود. همچنین پوشش کم آنها در مسیر افقی باعث می‌شود که شما احتیاج به جا به جایی زیادی داشته باشید و کار شما سخت‌تر بشود.

نتیجه گیری

داربست‌های معلق امکانات بسیار زیادی از قبیل سرعت نصب را به شما می‌دهند اما این نوع داربست‌ها چندان برای شما به‌صرفه نخواهند بود؛ اگر مشغول ساختن بنایی نه‌چندان بلند باشید مگر انواع دیگر داربست در آن، کار شما را راه می‌اندازد. داربست‌های معلق به دلیل قیمت ارزان آن‌ها در نصب، بسیار وسوسه‌کننده هستند اما باید به این مهم که این داربست برای کارهای سبک مناسب‌تر است توجه داشته و بدانیم داربست معلق نیز مزایا و معایبی دارد.

دیدگاهی در مورد “داربست معلق چیست؟ مزایا و کاربردها

  1. سید موسی گفت:

    بنده قصد خرید لوله داربست دارم چگونه اقدام کنم

    1. admina گفت:

      برای هرگونه خرید لوله داربست و قیمت هم از سایت می تونید اقدام کنید هم باز شماره ما تماس بگیرید 09125595669

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *