لوله داربست

آموزش نصب داربست فلزی و استاندارد آن

نصب داربست فلزی

همان‌طور که می‌دانید داربست فلزی، یک سازه و یا ساختار موقت است که دارای یک یا چند جایگاه اجرایی است و از برخی اتصالات و تکیه‌گاه به وجود آمده است. از این سازه‌های فلزی برای طراحی عملیات‌های مختلف از قبیل تعمیرات، نماسازی ساختمان‌ها، تمیز کاری، رنگ آمیزی و … استفاده می‌شود تا از این طریق کارکنان و یا مصالح و ابزار مختلف ساختمانی در ارتفاع‌های بلند و مورد استفاده، حفظ و نگهداری شوند. به طور معمول برای انجام هر یک از این کارها در ارتفاع بیشتر از 2 متر از سطح کار، باید از داربست استفاده شود. در هنگام نصب و اجرای این سازه فلزی، لازم است برخی از نکات ایمنی رعایت شوند. همچنین توجه به اصول و استاندارد انواع لوله داربست فلزی، حائز اهمیت اساسی است. در غیر این صورت امکان آسیب‌های غیر قابل جبران وجود دارد. بنابراین در چنین شرایطی لازم است حتما از نصاب حرفه‌ای داربست کمک بگیرید.

خرید داربست با کمترین قیمت و بهترین کیفیت از مجموعه فولاد رادمهر!!

آموزش نصب داربست فلزی و مراحل آن

برای نصب یک داربست فلزی، لازم است چندین مرحله را به صورت پشت سر هم طی کنید. در ابتدا باید نقاط گوشه را برای نصب این سازه در نظر بگیرید و این نقاط را مشخص کنید. چیدن قطعات و قرار دادن آن‌ها و سپس تنظیم نمودن این اجزا، گام بعدی انجام این کار است.

پس از انجام این مرحله، باید استانداردهای داربست و یا پایه‌های عمودی آن را قرار دهید و این اجزا را با یکدیگر متصل نمایید. پس از اجرای این گام، لازم است فاصله داربست فلزی را تا ساختمان کنترل کنید و این فاصله را تنظیم نمایید و پین و گوه‌های داربست را بر جای خود فیکس و ثابت کنید تا از این طریق مراحل نصب و اجرای داربست فلزی خود را تکمیل نمایید.

آموزش بستن داربست فلزی

نصب لوله‌های مهاری، گام بعدی انجام این پروژه است. این لوله‌ها باید در نقاط برخورد پایه‌ها با تیرهای افقی به داربست فلزی بسته شوند و محکم گردند. انتهای دیگر این لوله‌ها نیز باید به طور محکم به بدنه ساختمان مورد نظر، بسته شوند. همچنین باید اولین و آخرین و یکی در میان، از پایه‌های داربست به وسیله لوله‌هایی به ساختمان مهار شوند. پس از نصب لوله‌های مهاری نوبت به نصب سکوی کار می‌رسد. نصب پله‌های داربست فلزی، آخرین گام انجام این کار است.

لازم به ذکر است که تمامی اجزا و متعلقات داربست فلزی و تمامی اتصالات آن، باید پیش از شروع به کار و پس از اتمام آن و همچنین در فواصل بین کار، مورد بازرسی و کنترل قرار گرفته و در خرید لوله داربست دقت لازم شود و اگر قصد خرید لوله داربست دست دوم را داشته باشید باید از فروشنده معتمد خریداری کنید. به طور کلی می‌توان گفت تمامی مراحل نصب داربست و راه اندازی آن، جمع آوری و یا  انجام هر گونه تغییر و تحول در این سازه باید حتما تحت نظارت و کنترل افرادی قرار بگیرد که در انجام این کار خبره و صاحب تخصص هستند. این افراد باید پیش از شروع کار و یا در هنگام تعویض و تغییر قطعات و اجزا و اتصالات، داربست فلزی و استانداردهای آن را مورد بازرسی دقیق قرار دهند تا از بروز هر گونه رخداد ناخوشایند جلوگیری به عمل آورند.

استاندارد داربست فلزی

لازم است بدانید که اجزای داربست شامل مواردی از قبیل کفشک، پایه، تیر باربر، تیر افقی، میله اتصال، میله میانی، بست، صفحات پاخور، حفظ و راه و مسیر دسترسی مناسب، لوله مهار، بادبند، و مغزی داربست باشند.

داربست‌های فلزی باید ظرفیت پذیرش 4 برابر بیشتر از بار را داشته باشند.

در صورتی که در حین حمل بار، امکان برخورد آن با داربست فلزی وجود داشته باشد، لازم است حتما سراسر این مسیر را با نرده‌های حفاظتی و عمودی به طور کامل بپوشانید.

برای اتصال سازه داربست فلزی و برای دستیابی به ثبات و استحکام کامل، لازم است حتما از لوله‌های مهاری و رابط 17 سانتی و هم‌چنین دستک‌ها استفاده کنید.

در هنگام نصب و راه‌اندازی داربست‌های فلزی باید حتما از لوله‌های فولادی و یا فلزی چکش خوار و غیر قابل خرد شدن، استفاده کنید تا از این طریق استقامت و پایداری سازه را افزایش دهید.

در هنگام نصب لازم است حتما از قفل و بست‌ و اتصال 20 سانتی استفاده کنید و تمامی قطعات و اجزا را به سطوح اتکا متصل نمایید. به طوری که این اتصالات به هیچ عنوان هرز نباشند و یا دچار حرکت و لرزش نگردند. این نوع از اتصالات نباید باعث شوند تا تغییر شکلی در لوله‌های داربست فلزی ایجاد شود و یا خودشان دچار تغییر شکل شوند.

در هنگام نصب و بهره‌برداری از داربست فلزی، باید تمامی اتصالاتی که دارای پیچ و مهره هستند به طور کامل پیچ شوند و کاملا محکم گردند.

فاصله عمودی بین تیرهای افقی داربست فلزی، نباید از 2 متر بیشتر باشد و پهنای جایگاه کار نباید از 50 سانتی متر کم‌تر باشد.

ایمنی داربست فلزی

برای خرید نبشی و اطلاع از قیمت روز آن می‌توانید با کارشناسان فولاد رادمهر تماس بگیرید.

فاصله میان پایه‌های عمودی داربست فلزی نباید از 8/1 متر برای کارهای سنگین بیشتر باشد. این فاصله در مورد کارهای سبک، نباید از 3/2 متر تجاوز کند.

تیرهای افقی داربست فلزی باید حداقل تا 3 پایه عمودی سازه، ادامه پیدا کنند و به پایه‌های عمودی آن، متصل شوند.

لوله‌های داربست فلزی نباید بر روی زمین قرار داده شوند. در هنگام نصب و راه‌اندازی این سازه، باید حتما از ورق‌های فلزی در زیر سازه داربست استفاده کنید تا از این طریق داربست مورد نظر، استحکام لازم را پیدا کند. ورق‌های فلزی که برای دستیابی به این منظور از آن‌ها استفاده می‌کنید باید حتما دارای عرض 22/5 سانتی‌متر و ضخامت 4 سانتی‌متر باشند.

حداقل فاصله داربست فلزی تا خطوط برق روکش‌دار، به طور حداقل باید کم‌تر از 300 ولت و یا 1 متر باشد.

جنس بست‌های مورد استفاده در نصب و راه اندازی یک داربست، نباید چدن باشد.

دیدگاهی در مورد “آموزش نصب داربست فلزی و استاندارد آن

  1. ارسلان گفت:

    سلام ممنون از مطالب خوبتون
    یه سوال داشتم میشه راجب نکات ایمنی داربست بندی هم یه یوضیح بدید🙏

    1. ادمین سایت گفت:

      سلام جناب وقتتون بخیر
      مرسی از شما که وقت گذاشتید برای این مقاله و نظری که دادید.
      برای نصب داربست همین طور که می‌دونید نکات ایمنی زیادی رو باید رعایت کنید، به خاطر همین موضوع باید برای بستن داربست از افراد متخصص کمک بگیرید. برای اینکه از خطرات و اتفاق‌هایی که ممکن در زمان بستن داربست پیش بیاد، جلوگیری کنید باید نکاتی رعایت بشه. که من اینجا به صورت کلی برخی از این نکات رو خدمتتون عرض می کنم:
      برای بالا رفتن از داربست باید از نردبان مطمئن استفاده کرد.
      نردبان باید در سطحی صاف و قابل اطمینان قرار گیرد.
      برای بالا رفتن از نردبان باید قانون سه نقطه اتکا را رعایت کنیم.( سه نقطه از بدن باید روی بردبان قرار داشته باشد؛ مثل دو دست و یک پا یا یک دست و دو پا)
      بست‌های داربست باید جنس مناسبی داشته باشند.
      قطعات داربست را نیاید به هیچ وجه رنگ کرد.
      در مواقعی که شرایط آب و هوایی مناسب نیست؛ باید کار بر روی داربست را متوقف کنیم.
      و …
      برای اینکه راجب نکات ایمنی داربست بندی اطلاعات بیشتر و جامع تر بدست بیارید می تونید از مقاله نکات ایمنی داربست دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *