لوله داربست

همه چیز درباره نکات ایمنی داربست

ایمنی لوله داربست

رعایت نکات ایمنی داربست، یکی از مهم ترین بخش های نصب انواع لوله داربست می باشد، زیرا توجه نکردن به آن ها می تواند آسیب و صدمات جبران ناپذیری را به بار آورد، با توجه به چک لیست ایمنی داربست از استحکام و ایمنی یا سالم بودن داربست باید کاملا مطمئن شوید.

داربست چیست؟

در واقع یک داربست برای حمایت از سازه اصلی قابل استفاده می باشد و به عنوان یک پایه اصلی برای کارگران برای انجام کارهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. به بیان ساده تر داربست به تجهیزاتی گفته می شود که به منظور تسهیل نمودن کار در ارتفاعات بالاتر به صورت موقت در محل اجرای پروژه نصب می شود. البته آن چه که مهم و حائز اهمیت است، رعایت کردن تمامی نکات ایمنی داربست که باید مورد توجه قرار دهیم می باشد که حتما باعث موفقیت هر چه بهتر و بیشتر در کار خواهد شد. به یاد داشته باشید، رعایت نکردن این نکات هم برای کارگران و هم برای عابران پیاده بسیار خطرناک می باشد.

تعریف نکات ایمنی داربست

امروزه برای ساخت ساختمان هایی با ارتفاع زیاد نیاز به وسایلی می باشد که کاربرد فراوانی دارند، همچنین باید نکاتی جهت ایمنی کارگران و کارکنان در آن محل رعایت شوند، که یکی از آن موارد در رابطه با ایمنی داربست می باشد که باید در نصب و استفاده از داربست ها حتما رعایت شوند.

نکات ایمنی داربست چیست؟

 اولین و مهم ترین نکته مهم، در رابطه با ایمنی کارگرانی است که روی داربست کار می کنند و باید از مهارت های ویژه ای برخوردار باشند تا بتوانند به شکل صحیحی اجزا را در محل مناسبشان قرار دهند.

از موارد دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد، در خصوص افرادی است که بر روی داربست مشغول کار هستند و باید از لباس راحت، کفش ایمنی و دستکش مناسب و همچنین کمربند جهت اتصال به داربست استفاده نمایند.                   

توجه داشته باشید که پایه های استاندارد همگی در یک خط قرار بگیرند، زیرا کج بودن آن ها بسیار خطرناک خواهد بود، همچنین قابل اشاره می باشد که پایه های استاندارد یا عمودی نقش بسیار اساسی دارند که حتما باید به فاصله های آن ها دقت شود.

لازم به یادآوری است که برای اتصال عمودی لوله های داربست باید از بست یا زاویه قائم استفاده شود.

 از دیگر نکات مهم ایمنی در داربست ها، لوله های افقی می باشند که برای تحمل و استواری بیشتر لوله های عمودی استفاده می شوند و رعایت این مسئله بسیار مهم است. در هنگام نصب داربست فلزی نیز باید رعایت شود.

نکته مهم دیگر در ایمنی داربست، ترانزوم ها می باشند که بست های تخته برای متصل کردن ترانزوم های لوله های افقی به کار می روند. در واقع ترانزوم، لوله استاندارد بیرونی را به لوله استاندارد درونی نصب می کند و همین لوله از عرض لوله ای که افقی است عبور می کند تا محل کار را بسازد.

نکات ایمنی داربست

پین های اتصال در متصل کردن دو لوله طولی به یکدیگر استفاده می شوند. البته این لوله به دو کلاس SWL;1.5 KN و SWL;3 KN تقسیم می شود.

نکات ایمنی داربست
نکات ایمنی داربست

بهتر است که از لوله های مهار برای استحکام و مقاومت بیشتر داربست استفاده شود. البته این لوله ها باید به شکل ضربدری زده شوند، در واقع به صورت لوله های مهار داخلی و لوله های مهار بیرونی بسته می شوند.

یکی دیگر از نکات مهم در ایمنی داربست، انواع بست تک پیچ و بست چهار پیچ داربست هست که در لوله های مهار، بهتر می باشد از نوع SLEEVE COUPLER  استفاده شود.

توجه داشته باشید که بست های گردان قابل استفاده در زاویه های متفاوت طراحی شدند.

می دانیم که نگهداری از بست ها یکی از موارد مهم است، زیرا جنس اکثر بست ها از فرنج و چدن می باشد، که باید به صورت دقیق و مرتب روغن کاری شده و در مخلوط روغن و گازوئیل نگهداری شوند.

یکی از نکات دیگر در ایمنی داربست ها شناخت انواع بست ها است که باید حتما هر بست در موقعیت مناسب خودش به کار رود.

توجه داشته باشید که برای دسترسی بهتر و ایمن به سکو ها از پله استفاده شود. البته فاصله بین پله ها باید رعایت شوند.

در مطالب قبلی بیان شد که برای دسترسی بهتر و ایمن تر به سکو ها باید از پله استفاده شود. توجه داشته باشید که فاصله بین پله ها 25 تا 30 سانتی متر و عرض ورودی پله ها 60 تا 120 سانتی متر باشد، البته اگر به ازای هر 2 متر ارتفاع 6 تا 7 تا پله در نظر گرفته شود بهتر و ایمن تر خواهد بود. همچنین در شیب های نسبتا ملایم در صورت احتیاج می توانید به صورت پله از سطح شیب دار استفاده نمایید، همچنین باید پله ها در سازه های دائمی به شکل عمود بوده و یا اینکه ارتفاع 2 متر به بالا دارای پشت بند باشند، چنانچه روی پله از تخته برای عبور و مرور استفاده می کنید حتما آن را با سیم محکم ببندید. دقت داشته باشید که پله ها دارای حفاظ یا دستگیره باشند.

دقت داشته باشید که در بحث ایمنی داربست باید با متخصصان این حوزه نیز تعامل داشته و با رعایت برخی اصول و دقت کافی در خرید لوله داربست می توان از صدمات و ضررها جلوگیری به عمل آورد.        

به هیچ عنوان از لوله های داربست برای بالا رفتن یا پایین آمدن استفاده نکنید، برخی از افراد این اشتباه را انجام می دهند.

یکی دیگر از نکات ایمنی داربست این است که تمام افرادی که در آن محل کار می کنند از کمرکش و حفاظ پاگیر استفاده نمایند، در این صورت است که کارگرهایی که روی داربست کار می کنند از ایمنی بیشتری برخوردار خواهند بود.

توجه داشته باشید که برای انتقال هر گونه وسیله به پایین داربست از تماس مستقیم یا پایین آمدن استفاده کنید و هرگز اشیاء را از بالای داربست پرتاب نکنید.

لازم به اشاره می باشد که در داربست از قطعات معیوب یا شکسته که خراب یا خمیده شده باشند نباید به هیچ عنوان استفاده کرد. در واقع جنس لوله های داربست باید از فلز باشد تا محکم و مقاوم باشند و ضخامت آن ها 4 میلی متر و قطر بیرونی لوله ها باید حدود 48/3 متر باشد.دقت داشته باشید که لوله ها در انتها دارای شکاف یا بریدگی نباشند. باید فاصله لوله های عمودی و همچنین فاصله طبقات عمودی آن ها رعایت شود، حتی فاصله لوله های داربست در عرض سکو نیز باید 7 تا 16 سانتی متر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *