لوله داربست

داربست زیر بتن چیست و اهمیت نصب آن

داربست زیر بتن

یکی از انواع لوله داربست، داربست زیر بتن است که نوعی داربست فلزی است که مهم ترین کاربرد آن استفاده در زیر بتن به عنوان شمع است. اغلب این نوع داربست را در ساختمان هایی استفاده می کنند که امکان نصب و استفاده از شمع ها وجود ندارد. در ارتباط با اهمیت نصب داربست زیر بتن باید به وسیله افراد متخصص انجام بگیرد تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری شود.

اهمیت نصب داربست زیر بتن

در حالت کلی برپایی داربست زیر بتن به دو شکل انجام می گیرد. در روش نخست اگر وزن سازه کم باشد اما در ارتفاع زیادی قرار گرفته باشد نصب داربست براساس ارتفاعی که شمع بتواند بر روی آن ارتفاع قرار بگیرد انجام می گیرد و پس از آن نوبت به گذاشتن تخته بنایی رسیده و بعد می توانید شمع ها را بر روی آن تخته ها قرار دهید.

روش دوم: این شیوه بهتر قابل قبول تر از نوع اول است به این دلیل که باید تراز روی زمین را تا تراز زیر سقف براساس ضخامتی که قالب چهار گوش دارد محاسبه کرده و به شکل کامل با داربست برای قالب بندی آماده کرد. هر کدام از این روش ها در نوع خود مزایا و معایبی را به دنبال دارند.و از آن در کفراژبندی داربست نیز استفاده می شود.

برپایی داربست زیر بتن
برپایی داربست زیر بتن

مزایا و معایب نصب داربست زیر بتن

با توجه به دو روشی که برای بستن داربست زیر بتن ذکر کردیم هر کدام از این روش ها ویژگی خاص خود را دارند. ویژگی هایی که برای روش اول می توانیم برشماریم سرعت بالا در هنگام نصب به همراه امکان استفاده از لوله ها با پرتی کمتر و کاهش هزینه ها برای داربست بندی است.در این گونه مواقع از داربست فلزی کنسولی نیز می توان استفاده کرد.

در رابطه با روش دوم باید بگوییم که این شیوه ویژگی هایی نظیر افزایش اطمینان برای بارپذیری و سرعت و دوام بیشتر در قالب بندی و آرماتور بندی را در اختیار کاربران قرار می دهد.

با توجه به اینکه داربست ها جایگزین شمع ها هستند از اهمیت بالایی برخوردار هستند و باید شیوه ی بستن قالب ها و درزها توسط افراد حرفه ای مورد بازبینی قرار بگیرد در صورت اطمینان از درستی کار اقدام به بتن ریزی شود. اهمیت این موارد به این دلیل است که فرایند قالب بندی و آرماتور بندی همچنین عملیات بتن ریزی از هزینه ی بالایی برخوردار است و داربست زیر بتن این وظیفه را دارد که بارهای وارد شده را تحمل کند. در صورت بروز اشکال همه ی عملیات بتن ریزی متوقف شده و باعث ایجاد ضرر های زیادی خواهد شد. با توجه به اینکه به شکل معمول گروه های قالب بندی و نصب داربست با همدیگر کار می کنند هر چقدر هم که تیم بستن داربست حرفه ای عمل کنند قالب بندها باید همه ی موارد را چک کنند در غیر این صورت با وجود هر مشکلی همه ی مسئولیت برعهده قالب بند خواهد بود.

بنابراین هنگام خرید لوله داربست و استفاده از این نوع داربست باید از نیروهای متخصص و حرفه ای کمک گرفت. وزنی که به صورت تقریبی برای هر متر مکعب بتن گزارش شده است 2.4 تن است برای درک بهتر در اسکلت ساختمانی که پوتری آن دارای 2 متر ارتفاع و 50 سانت عرض باشد این پوتر وزنی در حدود 1.2 تن خواهد داشت که داربست باید نیروهای بارهای زنده مانند وزن بتن ریز به همراه ویبراتور، قالب و فشار و ضربه ای که به هنگام بتن ریزی ایجاد می شود را تحمل کند. بنابراین در هنگام بستن داربست های زیر بتن افراد بایست دانش این را داشته باشند که میزان این نیروها را محاسبه کنند و تشخیص دهند که فاصله پایه های داربست براساس وزن وارد شده در کجا قرار بگیرند. افراد می توانند برای اطمینان خاطر لازم از افرادی کمک بگیرند که در این زمینه تجربه ی بالایی دارند.گفتنی است قیمت داربست زیر بتن تفاوت چندانی ندارد، اما باید هنگامی که خرید لوله داربست داریم مراقب باشیم تا به واحدهای معتبر مراجعه کنیم تا متضرر نشویم. برای کسب تجربه در خرید داربست باید مدت زمانی نسبتا چشمگیری در بزار فعالیت کرده باشی تا بتوانید قیمت مناسب این محصول را به درستی تشخیص دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *