لوله داربست

کفراژبندی داربست چیست؟

کفراژ بندی داربست

کفراژبندی داربست به زبان ساده، همان نصب تعداد زیاد داربست است که بیش از چهار پایه داشته باشد. در حقیقت از انواع داربست برای افزایش میزان ایمنی در مواقع انجام کار استفاده می شود. از کفراژبندی برای موارد گوناگونی استفاده می شود مثلا در مواقعی که روی سقف های بلند، عملیات انجام می گردد، به تعداد زیاد و حجمی انجام می شود. مورد دیگر استفاده از کفراژبندی که همه ما حداقل یکبار در محیط اطرافمان در پروژه های گوناگون با آن مواجه شده ایم، برای ایمنی سازی در ساخت نماها بوده است.

در پروسه کفراژبندی داربست در پروژه ها باید به چند نکته ایمنی نیز توجه کرد مثلا بسیار اهمیت دارد که فاصله درست پایه ها از هم رعایت شود و حتی فاصله گیری مناسب از سازه هم باید رعایت گردد. معمولا فاصله 3 متری را در نظر می‌گیرند اما مقدار و اندازه دقیق در اینگونه موارد، با توجه به موقعیت سازه، دقیقا مشخص می گردد. یکی دیگر از موارد انتخاب کفراژ مناسب برای پروژه و داربست ها است که علاوه بر مقاومت در برابر عوامل بیرونی، پوسیدگی و خوردگی، در برابر تحمل وزن هم مقاوم باشد.

بررسی انواع کفراژبندی

انواع کفراژبندی داربست
انواع کفراژبندی داربست

کفراژبندی انواع گوناگونی دارد که با توجه به وضعیت بنای شما ساخته می شود. کفراژهای چوبی از تخته های سه لایه و یا نئوپان ساخته می شوند. انواع چوبی سبب می شوند که به آسانی با کمک پیچ با قالب ها چفت شوند.

کفراژهای فلزی که در بازار نیز بسیار پرفروش هستند، و در خرید لوله داربست مناسب این نوع کفراژها نسب به قیمت و جنس و آلیاژ بکار رفته در آن‌ها باید حساسیت لازم را داشت زیرا قرار است وزن بسیار سنگینی را تحمل کنند. هم چنین حمل و نقل و نصب بسیار راحت تری نسبت به انواع دیگر دارند و همچنین محکم و با دوام هستند به طوری که وزن های سنگین را به راحتی می توانند تحمل کنند.

کفراژهای پلاستیکی برای سازه ها و ساختمان های بتنی استفاده می گردند. این کفراژها با وجود وزن کم و قیمت پایین تر مقاومت بیشتری دارند و کمتر دچار خوردگی می شوند. از کفراژهای پلاستیکی در مواقعی که لازم است در هزینه ها صرفه جویی شود اما شرایط ایمنی حفظ گردد، استفاده می شود.

یکی از انواع کفراژ‌بندی، کفراژ‌بندی برای بتن ریزی است که سعی می شود، لوله های داربست به شکل مکعبی در کنار هم قرار گیرند. این مدل کفراژ برای زیر ساخت بنا ها کاربرد بسیار زیادی دارد. مثلا در بتن ریزی ساختمان ها و پل ها این سبک دیده می شود.و می توان از هرگونه لوله داربست دست دوم یا نو برای آن استفاده کرد. اما باز هم تاکید می نمایم که به جنس آلیاژ بکار رفته در آن باید توجه نمود.

در ساختن سقف ساختمان ها و در کل سازه های بلند، رعایت فاصه گذاری های کفراژها بسیار اهمیت دارد چون کمک می کند تا در ابتدای امر بتن ریزی، با وجود اینکه سقف سازه متحمل بار زیادی می گردد، به طرف پایین انحراف پیدا نکند.

از دیگر کاربرد کفراژبندی داربست ها داخل پل ها هستند. این نوع کفراژبندی باعث می شود سازه پل ثابت بماند و موقع بتن ریزی، محکم شود. داربست زیر بتن هم برای این گونه موارد قابل اهمیت است.

در نمای ساختمان ها نیز همانطور که پیش تر گفتیم، در ساختمان های بلند و ارتفاع های زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اینکه در بعضی ساختمان ها ممکن است محلی برای محکم شدن داربست وجود نداشته باشد، از کفراژ استفاده می شود تا تعادل داربست حفظ گردد.

انواع کفراژبندی داربست
انواع کفراژبندی داربست

لازم به ذکر است در هنگام سفارش داربست، وجود کفراژ، قیمت را بالاتر خواهد برد اما معمولا برای حفظ ایمنی و انجام صحیح تر کارها سفارش داده می شود.

حال که میدانیم کفراژبندی داربست چیست و انواع آن را شناختیم، به خوبی آگاه شده ایم که استفاده از کفراژ در پروژه های ساختمانی، علاوه بر اینکه برای ایمنی سازه و حتی نیروی انسانی کارگران چقدر اهمیت دارد، متوجه هستیم که برای اصول اولیه در استحکام بنا و زیر سازی نیز بسیار حائز اهمیت است. همچنین بسیار ضروری است که توجه داشته باشیم جنس داربست‌های بکار رفته در کفراژبندی باید بسیار مقاوم بوده و از این بابت اطمینان حاصل کنیم و بخاطر پایین بودن قیمت لوله داربست خاصی که در مکان به جز بازار عرضه می شود نباید اقدام به خرید آن نماییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *