لوله داربست

آشنایی با انواع نصب داربست

آشنایی با انواع نصب داربست و شیوه اصولی ساختمان سازی با داربست

داربست به عنوان یک سازه موقت و انواع نصب داربست بعضاً با توجه به شرایط محیطی و آب و هوا مشکل است داربست مرتفع بوده که به منظور جابجایی و حمل مواد و مصالح مورد نیاز به ارتفاع مورد نظر، ساخته شده است. داربست از تخته‌های چوبی و لوله‌های فلزی ساخته شده‌ است. ساخت داربست  در جاهایی استفاده می‌شود که دسترسی به قسمت مورد نظر برای انجام کارهایی مانند گچ‌کاری، ساخت نما و غیره سخت باشد. درست است که داربست یک سازه موقت است، اما به اقدامات ایمنی و احتیاطی بالایی نیاز دارد. کارهای مختلف به انواع متفاوتی از داربست نیاز دارند. انواع نصب داربست مختلفی وجود دارد که بسته به نوع کار، نوع متفاوتی از آن طراحی و اجرا می‌شود.

داربست یک سازه موقت است که کارگران از آن به عنوان سکویی برای کارهای ساختمانی استفاده می‌کنند. انواع مختلفی از داربست‌ها وجود دارند و آشنایی با انواع نصب داربست و شیوه اصولی ساختمان سازی با داربست می‌تواند تا حدود زیادی در انتخاب و اجرای نوع داربست متناسب به پروژه شما، کمک کننده باشد.

بسته به نیاز ساخت و ساز، نوع داربست می‌تواند تغییر کند. اگر قصد آشنایی با انواع نصب داربست و شیوه اصولی ساختمان سازی با داربست در ادامه همراه ما باشید.در این مقاله به بررسی انواع نصب داربست ها می پردازیم که در ساخت و سازهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

اجزای مختلف داربست

به طور کلی برای آشنایی با انواع نصب داربست و شیوه اصولی ساختمان سازی با داربست قبل از هرچیز بهتر است با اجزای مشترک انواع داربست‌ها آشنا شوید. داربست شامل اجزای مشترکی هستند که بسته به نوع و مقیاس داربست، تعداد این اجزا کم و زیاد می‌شود. این اجزا عبارتند از:

صفحه پایه؛ استاندارد(یک لوله عمودی که با اتصالات به یکدیگر متصل می‌شوند)؛ دفتر کلی(میله‌های افقی)؛ ترانسوم (یک جزء حمال سطح مقطع افقی که چوب را نگه می دارد)؛ بادبند مورب (یک مهاربند مقطع)؛ عرشه تخته برای ساخت سکوی کار؛ کوپلر (برای اتصال اجزا به یکدیگر استفاده می شود)؛ کراوات داربست (برای بستن داربست به سازه)؛ براکت (به منظور گسترش عرض سکوی کار).

انواع نصب داربست

 انواع نصب داربست

در این مرحله  برای آشنایی با انواع نصب داربست و شیوه اصولی ساختمان سازی با داربست، به بررسی انواع داربست‌ها، مزیت و ویژگی هر یک می‌پردازیم.

1- داربست پایه دار

2- داربست فولادی

3- داربست ثبت شده

4- داربست معلق

5- داربست های کنسولی

6- داربست تک

 7-داربست دوتایی

8- داربست Kwiksge

داربست پایه دار: این نوع داربست، دارای سه پایه متحرک مانند نردبان است به همین دلیل به این نوع داربست، داربست نردبانی هم می‌گویند. ارتفاع این داربست از 5 متر تجاوز نمی‌کند بنابراین معمولاٌ در فضای داخلی بنا و هنگام انجام تعمیرات و یا طراحی دکوراسیون داخلی، استفاده می‌شود.

شیوه اصولی ساختمان سازی

داربست فولادی: همان‌طور که از نام این نوع داربست مشخص است، و اغلب این محصول توسط لوله داربست پروفیل یاران تولید می شود، و بهترین قیمت را نیز آنها ارائه می دهند. در این داربست لوله‌های فولادی به کمک اتصالات فولادی به یکدیگر متصل می‌شوند. این نوع داربست به سادگی قابل اجرا است و پس از پایان کار نیز به راحتی می‌توان لوله‌های فولادی را از یکدیگر جدا کرد. با وجود هزینه‌‌ی بالای داربست فولادی، استحکام و مقاومت بالای این سازه در مقابل خطرات احتمالی، آن را به یکی از پرطرفدارترین نوع داربست‌ها تبدیل کرده است. عمدتاً این سازه در فضاهای بیرونی و در پروژه‌هایی با مقیاس بزرگ استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *