لوله داربست

معرفی اجزای داربست

اجزای داربست

داربست به نوعی سازه موقتی گفته می‌شود که از آن به منظور تقویت سازه اصلی استفاده می‌کنند. از طرف دیگر و در بیشتر موارد، کارگران ساختمانی این سازه را، به عنوان بستری برای انجام عملیات ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌دهند. داربست‌ها دارای انواع مختلفی هستند که بسته به نوع سازه و نوع ساختمان و همچنین شیوه فعالیت در آن انتخاب می‌شوند. داربست باید سازه‌ای کاملا با ثبات باشد و از طرف دیگر استحکام قابل قبولی داشته باشد تا بتواند وزن کارگران و هم‌چنین مواد و مصالح ساختمانی را تحمل کند. بنابراین این سازه‌ها از اجزای متفاوتی تشکیل شده‌اند که لازم است قبل از نصب و راه اندازی یک داربست، این اجزای داربست را به طور کامل مورد شناسایی قرار دهیم. و سپس برای خرید داربست اقدام می‌کنیم. لذا در این مقاله قصد داریم اجزای تشکیل دهنده داربست را معرفی نماییم و در مورد برخی از این اجزاء توضیحات مختصری را ارائه دهیم.

اجزای داربست شامل چه مواردی است؟

اجزای تشکیل دهنده یک داربست به طور کلی شامل: ستون داربست، لوله‌های سرتاسری و افقی سازه، لوله‌های زیر تخته‌ای داربست مورد نظر، شمع مایل داربست، لوله‌های مهار سازه، قید دیواره درگاهی داربست، قید، لوله‌های عرضی سازه، میله اتصال شکاف دار، پایه مهار داربست، اتصالات مورد نیاز برای پل زیر سقف، پل داربست، بست پله‌ای و صفحه پله، بست بوشی و بست گردان، بست راست گوشه و بست لوله زیر تخته‌ای، بست خاردار، مهار انتهایی داربست، صفحه زیر ستونی، پایه‌های قابل تنظیم، توپی‌های پلاستیکی، مغزی داربست و… است. در ادامه به شرح مختصر برخی از این اجزاء خواهیم پرداخت.

اجزا داربست بندی

ستون داربست

یکی از اصلی‌ترین اجزاء تشکیل دهنده یک داربست فلزی، ستون‌های به کار رفته در این سازه‌های موقتی، هستند. در حقیقت می‌توان گفت ستون یک سازه، به لوله‌های قائم و یا عمودی گفته می‌شود که برای داربست مورد نظر در حکم یک تکیه گاه هستند. این ستون‌ها دارای این قابلیت هستند که بتوانند مقدار بار و فشار اعمال شده بر روی داربست را به زمین انتقال دهند. به طور معمول ستون‌های به کار رفته در انواع مختلف داربست‌ها، در طول بیش از 6 متر طراحی می‌شوند. اما بسته به نوع داربستی که مد نظر است می‌توان این میزان را افزایش نیز داد.

شمع مایل سازه

شمع مایل که می‌توان گفت به نوعی یک تیر شیب دار به شمار می‌رود در حقیقت نوعی لوله است که بر روی زمین و دیوار قرار داده می‌شود. این جزء تشکیل دهنده داربست، برای این مورد استفاده قرار می‌گیرد تا از طریق آن بتوان به داربست مورد نظر استحکام بیشتری داد و ثبات آن را تامین نمود.

لوله های سرتاسری و افقی سازه

یکی دیگر از اجزایی که در ایجاد یک داربست به کار گرفته می‌شود لوله‌هایی هستند که به صورت سراسری و در حالت افقی مورد استفاده قرار می‌گیرند. وجود این لوله‌های سراسری و افقی در ایجاد داربست، حائز اهمیت بسیاری است. چرا که این عناصر باعث می‌شوند تا سازه مورد نظر بتواند استحکام و ثبات طولی مورد نظر را به دست آورد. از طرف دیگر به کارگیری این اجزاء سبب می‌شود تا این لوله‌ها بتوانند به عنوان یک تکیه گاه مناسب برای دیگر لوله‌ها در سازه از قبیل لوله‌های زیرتخته‌ای مورد استفاده قرار بگیرند. لازم است بدانید که این اجزاء باید به صورتی کاملا عمود بر ستون داربست مورد نظر نصب شوند و مورد بهره برداری قرار بگیرند.

لوله های زیر تخته‌ای داربست

لوله‌های زیر تخته‌ای از دیگر اجزایی هستند که در هنگام ایجاد یک سازه داربست مورد استفاده قرار می‌گیرند. لازم است بدانید که این دسته از عناصر سازه، میان لوله‌های افقی و دیوار داربست مورد نظر، قرار داده می‌شوند و در حقیقت تکیه گاه تخته و یا سکو به شمار می‌روند.

لوله های مهار داربست

یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده یک داربست، لوله‌های مهار آن هستند. این دسته از عناصر سازه داربست، به صورت قطری در دورن داربست مورد نظر جای می‌گیرند. این عناصر می‌توانند از این طریق ثبات سازه و داربست را افزایش دهند.

قید دیواره گاهی

قید دیواره گاهی در حقیقت نام یک لوله است که می‌تواند در میان دو سطح به کار گرفته شود. لازم است بدانید که هدف از به کارگیری این عنصر در سازه داربست، این است که بتواند داربست را مهار کند.

قید سازه داربست

قید نام لوله‌ای است که در تشکیل یک سازه داربست مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوله‌ای که در بین دو سطح داربست مورد استفاده قرار می‌گیرد، قید دیواره گاهی نام دارد. همچنین قید سازه به لوله‌ای گفته می‌شود که داربست را به وسیله یک مهار به قید دیواره گاهی متصل می‌کند.

میله اتصال شکاف دار داربست

از میله اتصال شکاف دار داربست در این سازه ساختمانی، برای متصل کردن دو لوله به یکدیگر استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که این نوع از اتصال، نوعی اتصال داخلی است و به طور کاملا وسیع در انواع مختلف داربست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهم‌ترین نکات برای بستن قرارداد اجرای داربست

اجزای تشکیل دهنده داربست

پایه مهار

پایه مهار دیگر اجزاء تشکیل دهنده یک داربست است. از این عامل برای ثابت کردن قید دیواره گاهی و هم‌چنین مستحکم کردن آن استفاده می‌کنند. که بیشتر برای نصب داربست فلزی از آن استفاده میشود.

لوله های عرضی داربست

لوله‌های عرضی داربست به لوله‌هایی گفته می‌شود که در هنگام نصب داربست در میان دو لوله افقی و سراسری قرار می‌گیرند. به این دسته از عناصر و اجزای تشکیل دهنده داربست، در بسیاری از مواقع؛ دستک‌های افقی نیز گفته می‌شود.

اتصالات مورد نیاز برای پل زیر سقف اجزای داربست

اتصالات پل زیر سقف از دیگر اجزایی هستند که در ساخت یک داربست مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دسته از اتصالات به طور کلی، شامل اتصالاتی هستند که در بخش‌های انتهایی یک داربست واقع می‌شوند. وظیفه این نوع از اتصالات در داربست‌ها این است که بتوانند سازه مورد نظر را به پل‌های زیر سقف محکم کنند.

بست پله‌ای و یا صفحه پله داربست

بست یکی دیگر از اجزای به وجود آورنده انواع مختلف داربست‌ها است. از این عنصر برای ایجاد کردن پله داربست استفاده می‌کنند. از طرف دیگر می‌توانند بست پله‌ای را برای پلکان داربست و یا پاگرد آن نیز مورد استفاده قرار دهند. هدف از به کارگیری صفحه پله داربست در این سازه این است که از این طریق بتوانند خطرات حوادث در ارتفاع‌های بالا را کاهش دهند و یا از بین ببرند.

وزن و قیمت خرید ناودانی سبک و سنگین

بست راست گوشه

بست راست گوشه دارای این قابلیت است که ستون یک داربست را به لوله افقی و سراسری داربست متصل می نماید.

بست لوله زیر تخته ای

بست لوله زیر تخته‌ای یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده سازه داربست است. این نوع از بست دارای این قابلیت است که بتواند یک اتصال غیر باربر را ایجاد کند. بست لوله‌ زیر تخته‌ای برای اتصال لوله زیر تخته‌ای یا دستک افقی داربست به لوله افقی سرتاسری استفاده می‌شود. این وسیله در بیشتر پروژه‌های داربستی با نسبتی بالای ۸۰%( هشتاد درصد) به کار گرفته می‌شود.

بست خاردار از اجزای داربست

از این عنصر برای متصل کردن لوله‌های دو تکه‌ای دار بست استفاده می‌کنند. در ادامه با انواع اتصالات داربست بیشتر آشنا خواهیم شد.

انواع بست داربست

خرید نبشی با کم‌ترین قیمت ممکن از مجموعه فولاد رادمهر

بست بوشی داربست

بست بوشی که دیگر اجزای تشکیل دهنده سازه داربست است. این بست اتصال دهنده است یعنی سر لوله ها داخل آن جای گرفته و دو لوله از دو انتها به یکدیگر متصل خواهند شد. برای متصل کردن یک مهار به ستون یا لوله افقی سرتاسری مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. این نوع از مهار‌ها، بست‌هایی هستند که به قسمت انتهایی لوله‌ها محکم‌ می‌شوند.

بست گردان

از این دسته از عناصر تشکیل دهنده انواع داربست‌ها برای دستیابی به این هدف استفاده می‌شود که بتوان یک مهار را به ستون و یا لوله افقی سراسری در سازه متصل کرد.

پل داربست

پل داربست در حقیقت عنوان یک لوله است که به صورت افقی در سازه مورد نظر نصب می‌شود و بر روی لوله‌های زیر تخته‌ای محل یک پنجره واقع می‌گردند. لازم به ذکر است که این دسته از عناصر تشکیل دهنده داربست هم می‌توانند به عنوان یک تکیه گاه اصلی در لوله‌های زیر تخته‌ای میانی نیز به کار گرفته شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *