گالوانیزه, ساختمان سازی

ورق گالوانیزه چیست؟ و انواع آن

ورق گالوانیزه, ورق های فولادی معمولی است که در روی آن از روکش فلز روی استفاده شده است تا در برابر خوردگی مقاوم باشد. فولاد معمولی از آهن ساخته شده است که هنگام قرار گرفتن در معرض رطوبت ، به صورت باران یا رطوبت محیط زنگ می زند. با گذشت زمان ، زنگ زدگی باعث ایجاد حفره و سوراخ در فولاد می شود.

عملیات حفاظت گالوانیکی در صنایع مختلف همچون صنایع ساخت و ساز ورق و یا مفتول گالوانیزه، بسیار کاربردی است. در این فرآیند لایه‌ بسیار نازکی از فلز روی بر سطح فولاد به عنوان پوشش قرار می‌گیرد که از آن در برابر خوردگی محافظت می‌کند.

حال هر چقدر ضخامت روی بیشتر باشد؛ مقاومت فلز نیز افزایش خواهد یافت. معمولا برای انجام عملیات گالوانیزاسیون روی فلزات از دو روش کلی گالوانیزه گرم و سرد استفاده می‌شود که اولی به صورت غوطه‎وری مذاب و دومی گالوانیزه الکتریکی است. علت وجود دو سبک متفاوت در هدف و کاربرد آن‌ها است که در ادامه توضیح می‌دهیم.

ورق گالوانیزه در واقع به خودی خود یک فلز خاص محسوب نمی شود. به عبارت دیگر در تولید آن ها از فلزاتی همچون آهن و فولاد استفاده می شود که تغییراتی روی آن ها انجام شده و به صورت ورق های گالوانیزه در مکان های بسیاری از آن ها استفاده می شود. از جمله این تغییرات، پوشش دهی آن ها با فلز روی می باشد. با پوشش دهی این ورق ها که معمولا و در بسیاری از موارد از فولاد و یا آهن تولید می شوند و مقاومت بسیار بالایی دارند، بر مقاومت آن ها افزوده شده و از زنگ زدگی و اکسیده شدن در مقابل هوا جلوگیری به عمل می آید. لذا میزان استفاده از ورق های گالوانیزه به دلیل این خاصیت بسیار افزایش یافته و در موارد بسیاری از این ورق ها برای پوشش دهی استفاده می شود. به عنوان مثال یکی از مهم ترین و پر استفاده ترین موارد کاربرد آن برای پوشش دهی پشت بام ها می باشد که در بسیاری از کشور های جهان از این ورق ها برای ایجاد پوشش روی پشت بام ها استفاده می شود.

ورق گالوانیزه

انواع ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه به نسبت کاربرد آن دارای کاربردهای مختلفی می باشد. مثلا این انواع شامل سایز های مختللف، رنگ ها و ضخامت های مختلف می باشد، که این نوع از محصول را در بازار پرتقاضا نموده است، در فروش لوله داربست و ورق گالوانیزه تقاضای بازار بسیار دخیل شده است و این عامل مهمی در تعیین قیمت می باشد، که این مساله موجب بالا رفتن قیمت شده است.

استفاده از ورق گالوانیزه در تولید نبشی

همان طور که می دانید یکی از پرکاربرد ترین مواد اولیه در تولید نبشی گالوازنیزه می باشد، با استفاده از این ورق می توان نبشی های بسیار با کیفیتی را تولید نمود، ورق گالوانیزه به جز این ها نیز دارای کاربردهای فراوان دیگری نیز بوده و در ساختن گاردریل، آسانسور و بسیاری از موارد دیگر می تواند کاربرد داشته باشد، این مورد که بسیار هم مورد سوال واقع می شود، در فروشگاه فولاد رادمهر می توانید با تماس با ما این کالاها را بسیار راحت خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *