صنعت فولاد

رابطه قیمت مسکن و بازار آهن آلات

رابطه قیمت مسکن و آهن

با توجه به بالا رفتن قیمت همه محصولات و تورم افسار گسیخته ای که وجود دارد، قیمت مسکن نیز از این قاعده مستثنی نبوده و با شیب صعودی نسبتا تندی رو به بالا حرکت می کند. قیمت مسکن تابعی از قیمت مصالح ساختمانی و آهن آلات می باشد. مصالح ساختمانی و آهن آلات که تحت تاثیر بسیاری عوامل من جمله جنگ بین روسیه و اوکراین و نرخ دلار افزایش داشتند، مزیدی بر علت شدند تا قیمت مسکن افزایش یابد.

قیمت مسکن و بازار آهن آلات

انتظار افزایش قیمت مسکن

انتظارات تورمی یکی از مولفه های بسیار اثر گذار اقتصادی می باشد. این مولفه بیان می دارد که در اقتصادی که تورم شدیدی دارد، اغلب مردم اطمینان دارند که قیمت ها افزایش خواهد یافت، و برای همین اضطراب این دارند که در آینده ای نزدیک نتوانند این محصولات را تهیه نمایند، همین مساله باعث می شود که مزید بر گرانی گردد زیرا هجوم مردم به خرید یک محصول باعث کمیابی آن شده و در نهایت بالارفتن قیمت آن خواهد بود.

شرایط مسکن با روی کار آمدن دولت جدید

با روی کارآمدن دولت سیزدهم یکی از دغدغه های این دولت بحث مسکن بود و قول های ویژه ای در خصوص تامین مسکن برای مردم داد، بسیاری از این وعده ها در حال پیگیری می باشد و از نظر عمرانی نیز پیش رفته است، اما همین تصمیمات نیز تاثیر بسیار مهمی در تعیین عرضه و تقاضا برای قیمت مسکن و سایر مولفه های اقتصادی داشته است. ساخت مسکن توسط دولت ممکن است در کوتاه مدت عرضه مسکن را بالا ببرد و قیمت آن را کنترل کند، اما در بلند مدت تاثیر معکوس می گذارد و ممکن است باعث برخی نا بسامانی ها و افزایش سرسام آور قیمت مسکن خواهد شد.

تاثیر قیمت آهن آلات بر قیمت مسکن

از اساسی ترین مواردی که برای تولید یک مسکن استفاده می شود انواع آهن آلات از میلگرد گرفته تا تیرآهن می باشد. نقش اساسی محصولات وابسته به آهن آلات در ساخت و ساز، از طرفی، و بالارفتن قیمت این محصولات با تورم از طرفی دیگر باعث شده است قیمت مسکن رو به فزونی بگذارد و بسیاری از مردم که در تهیه مسکن دچار مشکل هستند، یا زوج های جوان از تهیه منزل و مسکنی برای خود جا بمانند.

می توان گفت قیمت انواع آهن آلات و تیرآهن تاثیر مستقیمی در قیمت مسکن گذاشته و به یقین نمودار قیمتی آهن بر نمودار قیمتی مسکن منطبق خواهد بود که این مساله بسیار نگران کننده خواهد بود. از طرفی برخی سفته بازان که با استفاده از نوسان گیری سود می کنند از این بازار سو استفاده می کنند و بسیاری از قیمت ها را دستکاری می کنند.

قیمت آهن

افزایش کلی قیمت فلزات

تمامی فلزات موجود در بازار تحت تاثیر عوامل مختلفی افزایش یافته اند، این عوامل شامل طیف گسترده از تاثیر کرونا در صنعت فولاد گرفته تا جنگ صورت گرفته بین اوکراین و سوریه یا افزایش تقاضا برای انواع آهن آلات و برخی سفته بازی ها صورت گرفته در این بازار توسط دلالان و واسطه های این بازار می باشد، که قیمت ها را تا حد بسیار زیادی دستخوش تغییر قرار می دهد و باعث می شود فعالان حوزه ساخت و ساز نیز که آهن آلات پایه اصلی آن می باشد، قیمت مسکن را نیز بالا ببرند و این به کلی در اقتصاد کشور تاثیر بسیاری زیادی خواهد گذاشت.

چالش‌های تولید در صنعت فولاد

در سال های اخیر برای تولید فولاد، کارخانه های فولادی با چالش های مختلفی از جمله عواملی مانند قطعی برق و گاز در صنعت فولاد، بحران های انرژی روبه رو هستند. به همین علت است که، قیمت قطعات فولادی رو به افزایش است. کارخانه های فولادی در سال چندین بار برای تامین سوخت موردنیاز برای تولید فولاد با چالش های زیادی روبه رو هستند.

تاثیر قیمت دلار آزاد و نیمایی بر قیمت آهن آلات

همان طور که پیش از این بیان شد، قیمت دلار بر قیمت هر محصولی در بازار اثر گذاشته است، از آنجا که قیمت آهن آلات بسیار تاثیر پذیر بوده، و هر نوسانانی در قیمت دلار اثر میگذارد پس این موضوع از این جهت قابل بررسی می باشد.

خود قیمت دلار در ایران تحت تاثیر بسیاری از عوامل منطقه ای، سیاسی و اقتصادی بوده است. علاوه بر این نرخ دلار، اهرمی برای کنترل نقدینگی نیز می باشد و این مساله باعث شده است تا قیمت دلار اغلب صعودی بوده و دارای نوساناتی می باشد.

پیش بینی قیمت آهن آلات در سال 1401 توسط کارشناسان فولادرادمهر

کارشناسان فولاد رادمهر با بررسی که در سطح بازار داشته اند و بررسی داده های کلان اقتصادی به این نتیجه رسیده اند که قیمت آهن آلات مانند سال های گذشته روند صعودی را تجربه خواهند کرد، و این روند صعودی امسال بسیار متفاوت بوده و شارپی خواهد بود.  از همین رو ما قیمت های افسار گسیخته ای را  برای امسال در نظر گرفته ایم و قیمت روز داربست و سایر آهن آلات را در سایت قرار خواهیم داد.

آب مایه حیات فولاد

از آنجا که صنعت فولاد به طور بسیار زیادی به آّب وابسته است و بسیاری از تولیدات انجام شده در این صنعت از آب استفاده می کند، کمبود بارش باران و کم آبی در مناطقی که کارخانه های آهن آلات وجود دارد مانند اصفهان، ممکن است کمبود آب این صنعت بزرگ را دچار مشکلاتی بکند، که باید چاره ای برای این معضلات اندیشیده شود، زیرا صنایع آهن و وابسته به آن یکی از صنعت هایی است که قلب تپنده ی اقتصاد یک کشور هستند.

عرضه و تقاضای فولاد در بازار جهانی

فولاد در بازار جهانی

در بحرانی که در سال 2008 اقتصاد جهان را فراگرفت، بحث ساخت و ساز و املاک یکی از موثر ترین عوامل بودند، زیرا موسسات بسیاری وام برای ساخت مسکن داده بودند و کارمندان وام می گرفتند و این مسکن ها را خریداری می کردند. قیمت مسکن روز بروز بالاتر می رفت که این باعث می شد هم وام دهنده تمایل به دادن وام داشته باشد زیر مسکن ها برای وام در گرو بوند و هم باعث می شد کارمندان تمایل بیشتری برای خرید خانه از طریق وام ها داشته باشند. اما در موعد تحویل قیمت ها شروع به کاهش نمود. از طرفی بنگاه های وام دهنده توانایی اجرای مطالبات مردم را نداشتند و مردم هم از طرفی شروع به فروش خانه ها خود کرده بودند.

عرضه و تقاضای فولاد در سطح جهانی وابسته به عواملی از این دست می باشد، ساخت و ساز مسکن در سطح جهانی ممکن است بر این مورد اثر بگذارد.

عامل آشفتگی بازار آهن

بازار آهن آلات همان طور که گفته شد تحت تاثیر بسیاری از عوامل مختلف می باشد، این عوامل به تنهایی یا سر جمع می توانند، بر قیمت آهن آلات اثر بگذارند، یکی از این عوامل تورم می باشد که هر سال مقدار زیادی روی قیمت آهن اثر می گذارد، غیر از بحث تورم، بسیاری از پدیده ها مانند جنگ می تواند بر قیمت ها در بازار آهن اثر بگذارد و دچار نابسامانی هایی شود که ممکن است آشفتگی در این بازار ایجاد نماید. مجموع این عوامل بر کسب و کار در صنعت فولاد نیز اثر منفی خواهد گذاشت، امید است این بازارها نیز بهبود یابد.

نتیجه گیری

دراین مقاله ما در خصوص رابطه ای که قیمت مسکن می تواند با قیمت انواع آهن آلات داشته باشد را بررسی نمودیم، در این رابطه ما این مساله را از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار دادیم، و گفتیم که قیمت مسکن با قیمت آهن آلات رابطه مستقیمی دارد و با بالارفتن قیمت آهن آلات قیمت مسکن نیز بالا می رود. سپس قیمت انواع آهن آلات را بررسی نمودیم که چه مسائلی می تواند بر آن اثر بگذارد و در نهایت این عوامل را بررسی نمودیم و پیش بینی از قیمت آینده آهن الات را ارائه دادیم و گفتیم که این قیمت مانند سال های گذشته صعودی است ولی امسال صعودی تر از سالهای قبل خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *