صنعت فولاد

بررسی شفاف تاثیر اخبار جنگ روسیه و اوکراین بر بازار آهن آلات

تاثیر جنگ بر قیمت آهن

واقعیت این است که این روزها کشورهای مختلف جهان مانند یک شبکه در هر لحظه به هم مرتبط و از یکدیگر تأثیرپذیر هستند. حتی تغییر یا اتفاقی کوچک در نقطه‌ای از جهان می‌تواند تأثیری بزرگ در نقطه‌ای دیگر داشته باشد. بدیهی است وقتی پای اتفاقات مهمی مانند جنگ در میان باشد، ماجرا پیچیده‌تر نیز خواهد شد. به عنوان نمونه می‌توان به تاثیر اخبار جنگ روسیه و اوکراین بر بازار آهن آلات و فولاد اشاره کرد. اگر در این بازار فعالیت دارید حتماً از تأثیراتی که این جنگ بر قیمت آهن و فولاد داشته باخبر هستید. در این مطلب به بررسی دقیق این تأثیرات خواهیم پرداخت. به این ترتیب می‌توان تا حدی از بروز خسارات مالی احتمالی جلوگیری به عمل آورد و با علم و آگاهی کامل در این بازار قدم برداشت.

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر بازارهای گوناگون

متأسفانه صدمات جنگ، حتی جنگ‌های کوچک و کوتاه مدت، از آن چه به نظر می‌رسد چندین برابر بیشتر است. تاثیر اخبار جنگ روسیه و اوکراین بر بازار آهن آلات و فولاد و سایر بازارها، به تمام دنیا نشان داد، تنش میان دو کشور تا چه اندازه می‌تواند بر وضعیت اقتصاد دیگر کشورها تأثیر بگذارد.

بسیاری گمان می‌کردند بحران میان روسیه و اوکراین بحرانی کوتاه و چند روزه است. اما متأسفانه می‌بینیم که این بحران به جنگی واقعی میان دو کشور تبدیل شده که هفته‌هاست ادامه دارد. این تنش باعث ایجاد شرایطی جدید در تمام دنیا، خصوصاً شرق اروپا شده که تأثیرات آن تا آسیا نیز راه پیدا کرده است. از بالا رفتن قیمت سوخت گرفته تا نوسانات بازار غلات و… از جمله این تأثیرات هستند. اما تأثیری که این جنگ بر بازار آهن آلات و فولاد گذاشته به خودی خود یک شرایط خاص را رقم زده است. در بخش بعد در این باره به طور مفصل توضیح خواهیم داد.

تاثیرات جنگ روسیه و اوکراین

تاثیر اخبار جنگ روسیه و اوکراین بر بازار آهن آلات از کجا نشأت می‌گیرد؟

برای این که متوجه شویم چرا اخبار جنگ میان این دو کشور بر بازار فولاد تأثیر بزرگی گذاشته است، باید درباره نقش روسیه و اوکراین و جایگاه آنان در این بازار صحبت کنیم. ماجرا این است که این دو کشور روی هم رفته حدود 10 درصد از فولاد جهان را تأمین می‌نمایند. به طور دقیق‌تر، روسیه 5امین کشور جهان و اوکراین 14امین کشور جهان در حوزه فولادسازی به حساب می‌آید. بدیهی است جنگ میان این دو کشور و حتی اخبار و حواشی آن می‌تواند تأثیری مستقیم بر این بازار داشته باشد.

برای درک بهتر تاثیر اخبار جنگ روسیه و اوکراین بر بازار آهن آلات، جالب است نکته دیگری را نیز بدانید. اوکراین، کشور کم مساحتی که این روزها به شدت درگیر جنگ و ناامنی است، به عنوان دارنده بزرگ‌ترین منابع سنگ آهن در جهان شناخته می‌شود. با این حساب به راحتی می‌توان علت بروز اختلالات در تجارت فولاد و آهن در جهان را متوجه شد.

نوسانات فولاد و آهن آلات بعد از شروع جنگ روسیه و اوکراین

تاثیر اخبار جنگ روسیه و اوکراین بر بازار آهن آلات با مواد خام صنایع آهن و فولاد ارتباط دارد. پس از آغاز تنش‌ها، میزان صادرات مواد خامی که در صنایع تولیدی آهن آلات به کار می‌روند، از دو کشور روسیه و اوکراین کاهش یافت. تا جایی که می‌توان یک کاهش حداقل 15 درصدی را برای آن در نظر گرفت. خوب است بدانید به طور خاص، دو کشور روسیه و اوکراین جمعاً حدود 30 درصد از گندله سنگ آهن در جهان را تأمین می‌نمایند که به عنوان مواد اولیه در صنایع فولاد و آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نوسانات فولاد

 تاثیر اخبار جنگ روسیه و اوکراین بر بازار آهن آلات از همین جا آغاز می‌شود. زیرا بسیاری از کشورها که مواد خام خود را از روسیه یا اوکراین دریافت می‌کردند، با کاهش مواد اولیه روبرو شده و در نتیجه میزان تولید آنان کاهش یافته است. بدیهی است که با کاهش تولید فولاد در جهان، نسبت تقاضا به عرضه بیشتر شده و قیمت‌ها نیز بالا می‌رود. پس باید نحوه انجام کسب و کار در صنعت فولاد را بدانیم و به روز باشیم و مدام قیمت ها را به روز نماییم، تا از این بازار سود ببریم و متضرر نگردیم.

تأثیر تحریم‌های حاصل از جنگ بر بازار آهن آلات

به جز درگیری‌های میان دو کشور روسیه و اوکراین، تحریم‌هایی که بر علیه روسیه در حال اعمال است نیز بر قیمت فولاد تأثیر دارد. تاثیر اخبار جنگ روسیه و اوکراین بر بازار آهن آلات آنقدر جدی بوده که حتی موجب افزایش قیمت شده است. با وجود این که تا پیش از این پیش بینی می‌شد قیمت فولاد و آهن در سال 2022 با کاهش همراه باشد. در نتیجه بسیاری از این تحریم‌ها صادرات فولاد از روسیه با کاهش قابل توجهی روبرو است. زیرا بسیاری از کشورهای بزرگ، حتی متحدان روسیه مجبور به تبعیت از تحریم‌ها خواهند بود. از این رو قیمت فولاد رو به افزایش بوده و به دنبال آن فولاد صادراتی ایران نیز با قیمت بالاتری به کشورهای خارجی عرضه خواهد شد.

تاثیر غیرمستقیم جنگ روسیه و اوکراین بر بازار فولاد

خوب است بدانید با شروع این جنگ و بحران‌های میان دو کشور، اتفاقات دیگری نیز رقم خورده که هر کدام به تنهایی می‌توانند روی بسیاری از بازارهای جهانی تاثیر جدی بگذارند. بازار آهن آلات و فولاد نیز از این موضوع مستثنی نیست. در واقع تاثیر اخبار جنگ روسیه و اوکراین بر بازار آهن آلات از آنچه به نظر می‌رسد نیز پیچیده‌تر است. از آن‌جایی که روسیه به عنوان منبع بزرگ تأمین سوخت در اروپا شناخته می‌شود، با شروع جنگ میان این کشور و اوکراین و جهت گیری‌های سیاسی کشورهای مختلف، قیمت سوخت و نفت نیز افزایش یافته است. افزایش قیمت انرژی به معنای افزایش هزینه‌های تولید بسیاری از مواد و همچنین افزایش هزینه‌های حمل و نقل است. تمامی این موارد می‌توانند بر بازار آهن آلات نیز تأثیر مشخصی داشته باشند.

راهنمایی جامع برای راه اندازی کسب و کار در صنعت فولاد

تاثیر جنگ روسیه بر بازار فولاد

عاقبت جنگ و بازار آهن آلات به کجا ختم خواهد شد؟

با توجه به پیچیدگی‌های تاثیر اخبار جنگ روسیه و اوکراین بر بازار آهن آلات، پیش بینی می‌شود افزایش قیمت فولاد در بازار جهانی ادامه داشته باشد و یا حداقل به این آسانی به قیمت اولیه باز نخواهد گشت. با گسترش تحریم‌ها علیه روسیه و متوقف نشدن جنگ، کماکان تأمین مواد اولیه و تولیدات مرتبط با فولاد و آهن با مشکل با محدودیت مواج خواهد بود. بسیاری از کارخانه‌های روسیه که به نحوی با بازار آهن آلات و فولاد در ارتباط اند، در تولید و صادرات با محدودیتی هایی روبرو شده‌اند. وجود درگیری‌های جدی در شهرهای مختلف اوکراین عملکرد کارخانه‌ها را با اختلال مواجه کرده است از طرفی اعمال تحریم‌ها و بروز مشکلاتی در تسویه حساب‌های بین مرزی موجب شده کشورهای بسیاری قید واردات از روسیه را در شرایط کنونی بزنند. با این شرایط می‌توان گفت تنها توقف جنگ و کاهش تحریم‌ها می‌تواند ثبات و آرامشی دوباره را به بازار فولاد باز گرداند.

بازار آهن آلات

تاثیر اخبار جنگ روسیه و اوکراین بر بازار آهن آلات ایران

عوامل مختلفی می تواند بر قیمت و بازار آهن آلات موثر باشد، تاثیر کرونا در صنعت فولاد یکی از این عوامل بود، نوسانات ایجاد شده در بازار فولاد جهان، ممکن است در مقاطعی به نفع صادرات ایران باشد. خصوصاً در مورد محصولاتی که تولید آن‌ها در دیگر کشورها به شدت کاهش یافته است. با این وجود، این بحران‌ها معادلات کلی بازارها را به هم ریخته‌اند. و قیمت هاش و سایر آهن آلات بسیار تغییر کرده است، امید است با قطع این روند، شرایط برای تمامی کشورهای فعال در بازار آهن آلات و فولاد، بهتر گردد.

روسیه و اوکراین هر چند در صورت برقراری صلح میان دو کشور روسیه و اوکراین، بازگشت شرایط به حالت عادی، از سرگیری کار کارخانه‌ها، تأمین کافی منابع و مواد خام و جبران کاهش حجم تولید فولاد به زمانی چند ماهه نیاز خواهد داشت. زیرا تاثیر اخبار جنگ روسیه و اوکراین بر بازار آهن آلات به گونه‌ای است که حتی با وجود باز پس گیری تحریم‌ها، بسیاری از کارخانه‌ها دچار خسارت‌های جدی شده‌اند. در نتیجه باز گرداندن آن‌ها به چرخه تولید زمان‌بر خواهد بود. با این وجود، پایان جنگ در حال حاضر برای تمامی کشورها، امیدبخش خواهد بود.

دیدگاهی در مورد “بررسی شفاف تاثیر اخبار جنگ روسیه و اوکراین بر بازار آهن آلات

  1. مهندس امینی گفت:

    سلام وقت بخیر
    بنده داشتم برای همکاری شرکت شمارو بررسی میکردم
    عالی هستین به امید همکاری
    و یه تشکر هم از سایت پورتال جامع مهندسی ایران بکنم که بنده با سایت شما آشنا کردن

    1. رستمی گفت:

      سلام و قت بخیر
      خیلی ممنون جناب امینی، نظر لطف شماست. جهت دریافت اطلاعات بیشتر با این شماره تماس بگیرید: 09125595669

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *